"Mitt" och "Allas"

Igår var jag (Sandra) och Martina med Hugo och Ludwig på öppna förmidda'n i kyrkan i Tranås. Vi går dit varje måndag och torsdag förmiddag, den här måndagen med viss bävan över lekstunden...förra veckan hände något intressant när Ludwig skulle "laga mat" vid leksaksspisen. En annan liten kille kom fram och ville lägga mat i ugnen...då Ludwig knuffar honom medan han säger: "bott" och "min" (som kan översättas: Gå bort. Den här är min!). Nädå, tycker jag och menar att spisen är ALLAS- ett abstrakt ord för en tvååring som tycker att att han kan allt och att allt är hans. Fler barn kom in i leken, om vi nu kan kalla det för det, vilket resulterade i att jag fick leda Ludwig därifrån...

Den här veckan var det återigen dags för lekstund och veckans pyssel var att måla med vattenfärger. Det här med att förklara att man inte ska blanda färger gav jag mig inte ens in på, inte heller att man ska ha mer färg än vatten på penseln...Iallafall: en tjej kommer fram och vill måla hon också..."Min" säger Ludwig och jag förklarar att "Nä, det är allas"...Ludwig beter sig som att han inte hör vad jag säger (men det går rätt så bra att samsas om vattenfärgerna).

På eftermiddagen lagar jag mat hemma hos fam.Borg. När Ludwig sitter och äter pekar han på grytan med makaroner och säger "allas". Ett leende sprider sig på mina läppar!

Kommentarer
Postat av: Therese

Gud vad gulligt!!! Han lyssnar och tar in m.a.o.

2010-03-13 @ 17:55:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0